NS

NS-logo

NS

In 175 jaar heeft NS veel bereikt. Van vervoersbedrijf zijn we uitgegroeid tot een veelzijdige dienstverlener waar duurzaam en marktgedreven ondernemen de sleutel is tot succes en groei. Door in te spelen op de wensen van onze reizigers, is ons werkterrein steeds gevarieerder geworden – van treinen naar treinen én stations. Van alleen Nederland naar Europa. Van stoelen in een trein naar stoelen, banken, wifi en actuele reisinformatie. Van sprinters tot hogesnelheidstreinen. Van OV Fiets en Greenwheels tot andere concepten. Van Kiosk tot Starbucks, van Julia’s tot de Hema. Het is állemaal NS. Dit zorgt ervoor dat je bij ons alle kanten op kunt. NS biedt starters vele kansen en met zo’n breed werkpakket kun je bij ons alle kanten op. Zo heeft NS ook zijn eigen technisch bedrijfsonderdeel; NedTrain.

NedTrain is dé specialist in onderhoud aan  treinstellen. Van technisch onderhoud tot snelle servicebeurten en van reiniging tot korte termijn onderhoud en lange termijn revisie: NedTrain zorgt ervoor dat de 1,2 miljoen treinreizigers van NS dagelijks veilig en in een schone trein op hun bestemming komen. NedTrain werkt 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Jaaromzet: € 4.973 miljoen    
Aantal werknemers: Circa 30.000           
Aantal vestigingslanden: Nederland, Duitsland, Engeland.
Aantal nieuwe werknemers per jaar (vanuit net afgestudeerden): 100

Slide

Kernwaarden

Proactief
Gastvrij
Vakkundig en verbindend
Eenheid
Eenvoud en eigenaarschap

Slide

Strategie

Dagelijks vervoert NS ruim 1,2 miljoen treinreizigers. Zo zorgen we voor de verbinding tussen thuis en werk. Tussen familie en vrienden, tussen mensen. De trein is nog altijd het enige vervoermiddel dat ongehinderd het hart van de binnenstad bereikt, op een duurzame en veilige manier. De trein is uniek, al 175 jaar lang en daarmee de trots van ruim 30.000 NS’ers. Gemiddeld genomen is NS in de afgelopen jaren beter gaan presteren, maar niet op alle trajecten en niet voor alle reizigers. Gemiddeld is wat ons betreft ook niet goed genoeg. Reizigers willen een comfortabele reis van deur-tot-deur. In een schone trein die op tijd rijdt. Met voldoende zitplaatsen en een goede wifi-verbinding. Via stations die van wereldklasse zijn.

Slide

Innovatie

Om in de toekomst te kunnen blijven reizen en Nederland mobiel te houden, is innovatie belangrijk.  Hieronder lees je wat voorbeelden. Wil je meer lezen? Ga dan naar nstechwerk.nl

 NS kocht onlangs drie nieuwe typen treinen: Samen goed voor zo’n twee miljard euro. Dan wil je zeker weten dat er ook écht goede treinen komen. Goed’ kun je op veel manieren interpreteren. Technisch gezien zijn het allemaal uitstekende treinbouwers. Tegelijkertijd moet het materieel ook optimaal aansluiten bij de wensen van de Nederlandse treinreiziger; denk aan brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinige technologieën en rolstoeltoegankelijkheid. Daarnaast moeten de treinen makkelijk en efficiënt te onderhouden zijn in de gemiddeld veertig jaar dat ze in Nederland dienst gaan doen. Ver vooruitkijken, dat is belangrijk in ons werk.

Een ander voorbeeld van innovatie is real time monitoring. Met een mobiele boord-walverbinding halen we technische gegevens van de trein naar de wal. Naast algemene meetgegevens krijgen we zo ook foutmeldingen binnen. Daarmee kunnen we preventief handelen. Stel dat de batterijlader van de trein defect is; dan weet je dat je nog twee uur de tijd hebt om de trein uit de dienst te nemen, zodat reizigers een goede en voorspelbare treinreis hebben. De grootste uitdaging van real time monitoring is de enorme stroom aan gegevens; Big Data ja. Het is een hele klus om daar goede stuurinformatie uit te halen waarmee je iets kunt. Een spreadsheet zegt op zich nog niet zoveel; je moet ermee aan de slag. Data worden pas echt interessant met correlatieonderzoek. Een slim algoritme helpt om voorspellers op te sporen: zo kan tijdig preventief onderhoud correctief onderhoud voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende. Bij het optrekken van de trein ontstaat een hoge stroomsterkte in de motor, die daarna weer binnen een bepaalde tijd afneemt. Dat is normaal gedrag. Het komt voor dat in de loop der tijd dit patroon gaat afwijken: de stroomsterkte blijft veel langer hoog. Is dit een voorspeller van een mogelijk later defect?

Slide

Duurzaamheid

Bij NedTrain staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Door duurzame modernisering zorgen we dat 40 jaar oude treinen weer een nieuwe toekomst krijgen, en aerodynamica maakt treinen groener.

Een tastbaar voorbeeld met tastbare techniek: In het Ontwerp- en Bouwteam heb je echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Zo vertelt een medewerker: “Mijn collega’s en ik kregen de opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Dat werd een dakkap die een bestaande inham afdekt, zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langsstroomt en dus minder weerstand veroorzaakt. Extra uitdaging: de dakkap komt precies boven op de plek van de klimaatinstallatie. Die moet voor onderhoud natuurlijk goed bereikbaar blijven.”

Elke vijftien jaar krijgt een trein een grote onderhoudsbeurt. We combineren dat met een modernisering. De trein van nu moet immers aan andere eisen en wensen voldoen dan een trein van twintig jaar geleden. De treinreiziger heeft immers andere wensen, technologische ontwikkelingen maken vernieuwingen mogelijk, maar ook wetgeving verandert. Denk aan een nieuw interieur, een reizigersinformatiesysteem aan de wand, internet, en ook een airco.

Wil je meer lezen over duurzame modernisering kijk dan op nstechwerk.nl

Interessante Studies

  • Werktuigbouwkunde (WO)
  • Lucht- en ruimtevaarttechniek (WO)
  • Electrical engineering (WO)
  • Automotive (WO)
  • Maritieme techniek (WO)
  • Technische bedrijfskunde (WO)
  • Technische bestuurskunde (WO)
  • Elektrotechniek (HBO)
  • Luchtvaart technologie (HBO)
  • Technische bedrijfskunde (HBO)
  • Werktuigbouwkunde (HBO)
  • Technische natuurkunde (WO)
  • Logistiek en vervoer (HBO)
  • Biomedische technologie (WO)
  • Technische natuurkunde (HBO)
  • Industrial design (WO)
  • Industrieel ontwerpen (WO)
  • Levensmiddelentechnologie (WO)
  • Natuurkunde (WO)
  • Natuurwetenschap en innovatiemanagement (WO)
  • Scheikundige technologie (WO)
  • Sustainable innovation (WO)
  • Technische wiskunde (WO)
  • Watertechnologie (WO)
  • Automotive (HBO)
  • Industrieel product ontwerpen (HBO)
  • Logistics engineering (HBO)
  • Maritieme techniek (HBO)
  • Mechatronica (HBO)

Aanbod voor Studenten

Als technisch professional bij NS kun je je volop bezig houden met treinen en spoorwegtechniek. Maar ook ontwerp en design, elektrotechniek, procesmanagement en kwaliteitsmanagement zijn mogelijke richtingen. Zo ontwikkelden onze technici een trackingsysteem in de rails dat slijtage aan de wielen signaleert. En ze voorkomen storingen door gebruik te maken van ‘conditie monitoring’. Bovendien lever je als technisch professional bij NS een belangrijke bijdrage aan een gezonde bedrijfsvoering, door bijvoorbeeld te adviseren over de aanschafprijs en levenscycluskosten van nieuw materieel. Kortom, van werktuigbouw tot elektrotechniek en van technisch advies tot bouwkunde: alles is mogelijk bij Techniek.

Loopbaanmogelijkheden

NS investeert in mensen. Mensen van verschillende leeftijden en opleidingsniveaus, met uiteenlopende ambities, vinden hun plek bij ons. Wij vinden dat het ontwikkelen en benutten van het menselijk kapitaal en talent van cruciaal belang is. De mensen van NS maken het verschil. NS zorgt er daarom voor dat er legio mogelijkheden zijn voor medewerkers om zich te ontwikkelen. NS wil je het gereedschap geven om je horizon te verbreden en verder door te groeien. Kortom: je hebt invloed op je eigen toekomst binnen NS.

Contactgegevens

Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025 
3500 HA Utrecht